icon-arrow-right
HomeNieuws Hoe ver is de CER?

Hoe ver is de CER?

Actueel

Tijdens de Coronaperiode is het even stil geweest wat betreft nieuws op onze website, maar dat betekent niet dat we stilgezeten hebben. Ondanks de situatie hebben we nagenoeg alle werkzaamheden kunnen voortzetten. Hierbij een korte update – hoe ver is de CER?

Knooppunt West, nabij RWG-terminal

De steunpunten zijn gereed en alle betonnen liggers voor de dekken liggen op hun plaats. De betonnen liggers vormen de basis voor de betonnen dekken die van steunpunt naar steunpunt lopen, om in de toekomst de transportvoertuigen te dragen. Deze rijden over de dekken, omdat we op diverse plekken de bestaande spoorinfra moeten kruisen. Dit wordt bovenlangs gedaan.

200623 - Luchtfoto's CER -5.jpg
Foto: Rindert van den Toren

Knooppunt Noord, nabij APMT-2

Alle steunpunten zijn gereed en de liggers zijn bijna allemaal geplaatst. Dit wordt de komende periode afgemaakt. Tevens gaan we hier verder aan de slag met de betonnen laag op de liggers. De laatste slag is het afmaken van de grondkerende constructies en het monteren van de randelementen.

200623 - Luchtfoto's CER -6.jpg
Foto: Rindert van den Toren

Knooppunt Zuid

De uitvoering van de steunpunten is in volle productie en bijna voltooid, evenals de eerste twee fasen van de grondkerende constructies. Binnenkort starten we ook op het zuidelijke knooppunt met het leggen van de prefab liggers voor de dekken en aansluitend de betonnen laag op de prefab liggers. Na de zomervakantie starten we dan ook hier met de derde en laatste ophoogslag van de grondkerende constructies en het monteren van de randelementen langs de dekken en de grondkerende constructies.

200623 - Luchtfoto's CER -1.jpg
Foto: Rindert van den Toren

De CER-baan

Van de baan op het maaiveld, dit zijn alle delen behalve de op- en afgangen naar de viaducten, is de fundering zo goed als gereed. Het schraalbeton inclusief asfalt, de onderste laag van de fundering van de baan, is aangelegd. De paver is begonnen met het aanleggen van de veertien kilometer lange, doorgaand gewapende betonbaan (DGB). De paver is een grote machine die het beton op de wapening stort en deze meteen glad uitstrijkt over de baan. Dit is de laatste stap van de CER-baan. De paver legt voor de zomervakantie de betonbaan op het maaiveld aan. Na de zomervakantie gaan we starten met het aanleggen van het schraalbeton op de viaducten.

+