HomeProject CER

Project CER

In opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam realiseert Combinatie CER, gevormd door Koninklijke VolkerWessels ondernemingen KWS en Van Hattum en Blankevoort, de Container Exchange Route (CER). De CER verbindt de containerbedrijven op de Maasvlakte met elkaar en maakt het mogelijk om de uitwisselkosten voor containers te minimaliseren. Dit leidt tot een verbetering van het achterland- en transshipment product en versterkt de concurrentiepositie van de haven van Rotterdam als container hub. De CER bundelt containerstromen; daardoor hoeven treinen, barges en feederschepen niet langer naar alle verschillende terminals te gaan.

De Rotterdamse haven is op dit moment de grootste haven van Europa en wil deze positie behouden. Om de capaciteit van de haven te vergroten en de concurrentiepositie te verbeteren is tussen 2008 en 2013 de Maasvlakte 2 (MV2) aangelegd. De haven moet nog meer dan vandaag de plek worden waar containers tussen zee- en kustschepen (deepsea en feeder; transshipment) worden uitgewisseld en de plek waar achterlandlading voor treinen en binnenvaartschepen gebundeld wordt. De Maasvlakte is hier de uitgelezen plek voor.

Onze werkzaamheden

Onze werkzaamheden houden in:

  • Rijbaan tot aan grens terminal : ±14 km CER Baan
  • Kunstwerken: 3 stuks
  • Grondconstructies: 11 stuks
  • Gelijkvloerse oversteken: 6 stuks
  • Verkeer Regel Installaties (VRI): 4 stuks
+